POPIS VÝSLEDKU PRO MSK - DOBROVOLNICTVÍ V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI (SPECIALIZOVANÁ MAPA)
Specializovaná mapa výsledek TD020048V003
Odborný tým výsledku - Magdalena Chmelařová, Helena Kolibová, Věra Juříčková, Anna Václavíková
Specializovaná mapa „Dobrovolnictví v Moravskoslezském kraji“, prezentuje výsledky tří původních vědeckých výzkumů a získaných dat,
jež byly interpretovány validními výzkumnými metodami v rámci realizace projektu
„Specializované mapy a systémy na podporu seniorů a spolupráce participujících aktérů pro rozvoj dobrovolnictví“, s číslem TD020048,
který je řešen s finanční podporou TA ČR. Soubor specializované mapy s odborným obsahem je tvořen,
jako jeden ucelený svazek Pro větší přehlednost se skládá se z tematicky dílčích specializovaných map dokreslující shrnutí jejího obsahu v grafickém provedení.
Popis výsledku pro MSK po kliknutí.
A) Sociologický výzkum "Aktivní stáří a dobrovolnictví a filantropie očima obyvatel Moravskoslezského kraje" - závěrečná zpráva z výzkumu a
dílčí mapové podklady
Závěrečná zpráva z výzkumu se zobrazí po kliknutí.
Specializovaná mapa výsledek TD020048V003 je k dispozici také na internetu.
Klikni na zobrazení výsledků výzkumu formou map na internetu.
Přehled mapových podkladů z výzkumu - klikem na obrázek mapy
|
Základní charakteristika respondentů výzkumu.
Respondenti podle okresů. Karviná - 130; Ostrava - 154; Nový Jičín - 89; Frýdek-Místek - 103;
Opava - 75; Bruntál - 51.
Mapa analyzuje základní charakteristiku respondentů v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje podle zvolených věkových skupin (18-64, 65+).
|
|
Peněžní dary pro cílové skupiny neziskových organizací v MSK.
Z výsledků analýz vyplývá, že v oblasti poskytnutí peněžního daru respondenti tvořili dvě přibližně stejně početné skupiny.
Peněžní dar dobrovolné neziskové organizaci v posledních 12 měsících věnovalo 47,7 % dotázaných,
naproti tomu 52,3 % respondentů žádný peněžní dar v tomto období dobrovolné neziskové organizaci neposkytlo.
Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Nepeněžní dary pro cílové skupiny neziskových organizací v MSK.
Z výsledků analýz vyplývá, že nepeněžní dar dobrovolné neziskové organizaci poskytli v posledních 12 měsících
méně než čtyři respondenti z deseti (37,0 %). Nejčastěji dotázaní uvedli, že poskytli nepeněžní dar
organizaci poskytující sociální služby (7,9 %), organizaci poskytující zdravotní služby (5,6 %) a
sportovnímu klubu nebo sdružení (4,9 %).
Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Dobrovolná práce pro cílové skupiny.
Z výsledků analýz vyplývá, že pro některou z dobrovolných neziskových organizací dobrovolně pracovali v posledních 12 měsících
dva respondenti z deseti (21,2 %). Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Dobrovolná práce u zaměstnavatelů.
Do dobrovolné práce, kterou organizoval zaměstnavatel, se zapojila čtrnáctina dotázaných (7,0 %).
Desetině respondentů (10,9 %) tato možnost nebyla nabídnuta, u více než třetiny dotázaných (37,6 %)
zaměstnavatel žádnou dobrovolnou práci neorganizoval, ani nepodporoval,
a více než čtyři desetiny respondentů (44,6 %) žádného zaměstnavatele nemají.
Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Motivační kritéria k dobrovolnictví podle důležitosti.
Z výsledků analýz vyplývá, že nejdůležitějším důvodem pro motivaci pro dobrovolnou práci je pro respondenty pocit,
že potřebují pomoct lidé, které znají (43,8 % - velmi důležitý).
Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Cílové skupiny podle důležitosti.
Podle názoru respondentů potřebují největší podporu osoby se zdravotním postižením (69,8 %).
Dále pak staří a umírající (67,0 %), lidé postižení přírodní nebo válečnou katastrofou (63,1 %),
lidé s mentálním handicapem (59,7 %) a lidé s duševním onemocněním (59,0 %).
Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Využívání internetových služeb pro dobrovolnictví.
Závislost s okresem místa bydliště, vzděláním a skutečnosti, zda je respondent senior (65+) byla hodnocena také pomocí Pearsonova χ2 testu.
Lze konstatovat, že ve srovnání s celkovým hodnocením častěji využívají internet k této aktivitě ve své práci nebo ve volném čase obyvatelé okresu Bruntálu, lidé neseniorského věku a lidé s vyšším vzděláním.
Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Internet jako zdroj pro filantropii a komunikaci.
Z následující mapy vyplývá, že přibližně čtyři respondenti z deseti už alespoň někdy
poskytli finanční dar zasláním DMS (43,3 %), využili internet k tomu, aby získali informace
o činnosti nějaké dobrovolné neziskové organizace (40,2 %) nebo získali informace o nějaké
dobrovolné neziskové organizaci přímo na jejich webových stránkách (38,3 %).
Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
B) Sociologický výzkum "Filantropie firem v MSK" - závěrečná zpráva z výzkumu a
dílčí mapové podklady
Závěrečná zpráva z výzkumu se zobrazí po kliknutí.
Specializovaná mapa výsledek TD020048V003 je k dispozici také na internetu.
Klikni na zobrazení výsledků výzkumu formou map na internetu.
Přehled mapových podkladů z výzkumu - klikem na obrázek mapy
|
Registrované ekonomické subjekty v Moravskoslezkém kraji - data podle ČSÚ.
Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Zastoupení firem ve výzkumu podle velikosti.
Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Firemní strategie dárcovství pro stanovení výše roční částky.
Z výsledků analýz vyplývá, že výši roční částky na podporu a konkrétní výši příspěvku stanovují firmy nejčastěji na základě
jednání rozhodovacího orgánu firmy (44,1 %).
Dále pak dle dosaženého zisku (30,0 %) a u více než šestiny firem se jedná o subjektivně určenou konstantní částku (17,9 %).
Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Faktory důležité pro firemní strategii.
Pomocí baterie položek byla identifikována míra důležitosti jednotlivých faktorů pro firemní strategii.
Dle názoru dotázaných firem jsou pro firemní strategii nejdůležitější faktory: „Jsme orientováni na zisk, zaměstnáváme lidi,
tak jsme společensky prospěšní nejvíce“ (80,2 % odpovědělo variantou rozhodně ano nebo spíše ano).
Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Tvrzení vystihující současnou situaci firem.
Téměř polovina dotázaných firem uvedla, že jejich současnou situaci nejvíce vystihuje tvrzení
„Pravidelně finančně podporujeme potřebné, kteří nás osloví“ (46,7 % rozhodně nebo spíše ano).
Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Prospěšnost firmy obci nebo městu.
Téměř polovina dotázaných firem (45,0 %) se domnívá, že by mohli být více prospěšní obci, městu a to tak,
že by mohli pomáhat lokalitě (39,8 %), anebo by mohli založit firemní nadaci (5,2 %).
Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Orientace firemního dárcovství.
Jak vyplývá ze závěrečné zprávy, nejčastěji připadala v úvahu pro firemní dárcovství v roce 2013 oblast sportu a oblast kultury
a to u přibližně poloviny dotázaných firem (postupně: 55,4 %, 49,3 %).
Další nejzvažovanější oblastí byla sociální sféra – osoby se zdravotním postižením (44,9 %), oblast vzdělání (43,6 %),
humanitární pomoc (38,7 %) a sociální sféra – dětské domovy (35,3 %).
Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Klíčové cílové skupiny firemního dárcovství.
Nejčastěji firmy v roce 2013 přispívali sportovců a dětem.
Tyto varianty odpovědi uvedly téměř dvě třetiny dotázaných (65,2 %). Téměř šest firem z deseti přispělo zdravotně postiženým občanům
(56,6 %) a více než čtyři firmy z deseti přispěly seniorům (42,1 %).
Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Formy firemní filantropie.
Nejpravidelnější formou firemní filantropie je dle výsledků analýz poskytování sponzorských darů bez protiplnění (51,5 %)
a dále pak poskytování finančních či nefinančních prostředků formou reklamy (27,9 %).
Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Výše poskytnutých darů.
V roce 2013 dotázané firmy poskytly dary ve výši od 1 000 Kč do 2 250 000 Kč.
Nejčastěji se jednalo o částku 10 000 Kč, střední hodnota celkové poskytované částky v roce 2013 je 25 000 Kč.
Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
C) Analýza sekundárních dat – informace z údajů da daňových přiznání ohledně darů,
celkové výši poskytnutých darů a o počtech subjektů, které podaly daňové přiznání v diferenciaci podle okresů
u samostatných právnických a fyzických osob - závěrečná zpráva z výzkumu a dílčí mapové podklady
Závěrečná zpráva z výzkumu se zobrazí po kliknutí.
Specializovaná mapa výsledek TD020048V003 je k dispozici také na internetu.
Klikni na zobrazení výsledků výzkumu formou map na internetu.
Přehled mapových podkladů z výzkumu - klikem na obrázek mapy
|
Dary fyzických osob – informace z daňových přiznání.
Výsledky šetření dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|
|
Dary právnických osob – informace z daňových přiznání.
Výsledky šetření dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
|