POPIS VÝSLEDKU PRO MSK - DOBROVOLNICTVÍ V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI (SPECIALIZOVANÁ MAPA)

Specializovaná mapa výsledek TD020048V003

Odborný tým výsledku - Magdalena Chmelařová, Helena Kolibová, Věra Juříčková, Anna Václavíková

Specializovaná mapa „Dobrovolnictví v Moravskoslezském kraji“, prezentuje výsledky tří původních vědeckých výzkumů a získaných dat, jež byly interpretovány validními výzkumnými metodami v rámci realizace projektu „Specializované mapy a systémy na podporu seniorů a spolupráce participujících aktérů pro rozvoj dobrovolnictví“, s číslem TD020048, který je řešen s finanční podporou TA ČR. Soubor specializované mapy s odborným obsahem je tvořen, jako jeden ucelený svazek Pro větší přehlednost se skládá se z tematicky dílčích specializovaných map dokreslující shrnutí jejího obsahu v grafickém provedení.

Popis výsledku pro MSK po kliknutí.

A) Sociologický výzkum "Aktivní stáří a dobrovolnictví a filantropie očima obyvatel Moravskoslezského kraje" - závěrečná zpráva z výzkumu a dílčí mapové podklady

Závěrečná zpráva z výzkumu se zobrazí po kliknutí.

Specializovaná mapa výsledek TD020048V003 je k dispozici také na internetu. Klikni na zobrazení výsledků výzkumu formou map na internetu.

Přehled mapových podkladů z výzkumu - klikem na obrázek mapy

TD020048_S1_ML1_T1.png, 1,5MB Základní charakteristika respondentů výzkumu. Respondenti podle okresů. Karviná - 130; Ostrava - 154; Nový Jičín - 89; Frýdek-Místek - 103; Opava - 75; Bruntál - 51. Mapa analyzuje základní charakteristiku respondentů v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje podle zvolených věkových skupin (18-64, 65+).
TD020048_S2_ML2_T2.png, 1,5MB Peněžní dary pro cílové skupiny neziskových organizací v MSK. Z výsledků analýz vyplývá, že v oblasti poskytnutí peněžního daru respondenti tvořili dvě přibližně stejně početné skupiny. Peněžní dar dobrovolné neziskové organizaci v posledních 12 měsících věnovalo 47,7 % dotázaných, naproti tomu 52,3 % respondentů žádný peněžní dar v tomto období dobrovolné neziskové organizaci neposkytlo. Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S2_ML3_T3.png, 1,5MB Nepeněžní dary pro cílové skupiny neziskových organizací v MSK. Z výsledků analýz vyplývá, že nepeněžní dar dobrovolné neziskové organizaci poskytli v posledních 12 měsících méně než čtyři respondenti z deseti (37,0 %). Nejčastěji dotázaní uvedli, že poskytli nepeněžní dar organizaci poskytující sociální služby (7,9 %), organizaci poskytující zdravotní služby (5,6 %) a sportovnímu klubu nebo sdružení (4,9 %). Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S2_ML4_T4.png, 1,5MB Dobrovolná práce pro cílové skupiny. Z výsledků analýz vyplývá, že pro některou z dobrovolných neziskových organizací dobrovolně pracovali v posledních 12 měsících dva respondenti z deseti (21,2 %). Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S2_ML5_T6.png, 1,5MB Dobrovolná práce u zaměstnavatelů. Do dobrovolné práce, kterou organizoval zaměstnavatel, se zapojila čtrnáctina dotázaných (7,0 %). Desetině respondentů (10,9 %) tato možnost nebyla nabídnuta, u více než třetiny dotázaných (37,6 %) zaměstnavatel žádnou dobrovolnou práci neorganizoval, ani nepodporoval, a více než čtyři desetiny respondentů (44,6 %) žádného zaměstnavatele nemají. Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S3_ML1_T8-19.png, 1,5MB Motivační kritéria k dobrovolnictví podle důležitosti. Z výsledků analýz vyplývá, že nejdůležitějším důvodem pro motivaci pro dobrovolnou práci je pro respondenty pocit, že potřebují pomoct lidé, které znají (43,8 % - velmi důležitý). Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S3_ML2_G12-17.png, 1,5MB Cílové skupiny podle důležitosti. Podle názoru respondentů potřebují největší podporu osoby se zdravotním postižením (69,8 %). Dále pak staří a umírající (67,0 %), lidé postižení přírodní nebo válečnou katastrofou (63,1 %), lidé s mentálním handicapem (59,7 %) a lidé s duševním onemocněním (59,0 %). Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S1_ML2_T28.png, 1,5MB Využívání internetových služeb pro dobrovolnictví. Závislost s okresem místa bydliště, vzděláním a skutečnosti, zda je respondent senior (65+) byla hodnocena také pomocí Pearsonova χ2 testu. Lze konstatovat, že ve srovnání s celkovým hodnocením častěji využívají internet k této aktivitě ve své práci nebo ve volném čase obyvatelé okresu Bruntálu, lidé neseniorského věku a lidé s vyšším vzděláním. Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S1_ML3_T29.png, 1,5MB Internet jako zdroj pro filantropii a komunikaci. Z následující mapy vyplývá, že přibližně čtyři respondenti z deseti už alespoň někdy poskytli finanční dar zasláním DMS (43,3 %), využili internet k tomu, aby získali informace o činnosti nějaké dobrovolné neziskové organizace (40,2 %) nebo získali informace o nějaké dobrovolné neziskové organizaci přímo na jejich webových stránkách (38,3 %). Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.

B) Sociologický výzkum "Filantropie firem v MSK" - závěrečná zpráva z výzkumu a dílčí mapové podklady

Závěrečná zpráva z výzkumu se zobrazí po kliknutí.

Specializovaná mapa výsledek TD020048V003 je k dispozici také na internetu. Klikni na zobrazení výsledků výzkumu formou map na internetu.

Přehled mapových podkladů z výzkumu - klikem na obrázek mapy

TD020048_S1_ML1.png, 1,5MB Registrované ekonomické subjekty v Moravskoslezkém kraji - data podle ČSÚ. Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S1_ML2_T1.png, 1,5MB Zastoupení firem ve výzkumu podle velikosti. Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S1_ML3_T2.png, 1,5MB Firemní strategie dárcovství pro stanovení výše roční částky. Z výsledků analýz vyplývá, že výši roční částky na podporu a konkrétní výši příspěvku stanovují firmy nejčastěji na základě jednání rozhodovacího orgánu firmy (44,1 %). Dále pak dle dosaženého zisku (30,0 %) a u více než šestiny firem se jedná o subjektivně určenou konstantní částku (17,9 %). Výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S1_ML4_G2.png, 1,5MB Faktory důležité pro firemní strategii. Pomocí baterie položek byla identifikována míra důležitosti jednotlivých faktorů pro firemní strategii. Dle názoru dotázaných firem jsou pro firemní strategii nejdůležitější faktory: „Jsme orientováni na zisk, zaměstnáváme lidi, tak jsme společensky prospěšní nejvíce“ (80,2 % odpovědělo variantou rozhodně ano nebo spíše ano). Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S1_ML5_G3.png, 1,5MB Tvrzení vystihující současnou situaci firem. Téměř polovina dotázaných firem uvedla, že jejich současnou situaci nejvíce vystihuje tvrzení „Pravidelně finančně podporujeme potřebné, kteří nás osloví“ (46,7 % rozhodně nebo spíše ano). Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S1_ML6_T10.png, 1,5MB Prospěšnost firmy obci nebo městu. Téměř polovina dotázaných firem (45,0 %) se domnívá, že by mohli být více prospěšní obci, městu a to tak, že by mohli pomáhat lokalitě (39,8 %), anebo by mohli založit firemní nadaci (5,2 %). Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S1_ML7_T11-19.png, 1,5MB Orientace firemního dárcovství. Jak vyplývá ze závěrečné zprávy, nejčastěji připadala v úvahu pro firemní dárcovství v roce 2013 oblast sportu a oblast kultury a to u přibližně poloviny dotázaných firem (postupně: 55,4 %, 49,3 %). Další nejzvažovanější oblastí byla sociální sféra – osoby se zdravotním postižením (44,9 %), oblast vzdělání (43,6 %), humanitární pomoc (38,7 %) a sociální sféra – dětské domovy (35,3 %). Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S1_ML8_G6.png, 1,5MB Klíčové cílové skupiny firemního dárcovství. Nejčastěji firmy v roce 2013 přispívali sportovců a dětem. Tyto varianty odpovědi uvedly téměř dvě třetiny dotázaných (65,2 %). Téměř šest firem z deseti přispělo zdravotně postiženým občanům (56,6 %) a více než čtyři firmy z deseti přispěly seniorům (42,1 %). Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S1_ML9_T20-24.png, 1,5MB Formy firemní filantropie. Nejpravidelnější formou firemní filantropie je dle výsledků analýz poskytování sponzorských darů bez protiplnění (51,5 %) a dále pak poskytování finančních či nefinančních prostředků formou reklamy (27,9 %). Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S1_ML10_T27_T28.png, 1,5MB Výše poskytnutých darů. V roce 2013 dotázané firmy poskytly dary ve výši od 1 000 Kč do 2 250 000 Kč. Nejčastěji se jednalo o částku 10 000 Kč, střední hodnota celkové poskytované částky v roce 2013 je 25 000 Kč. Další výsledky dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.

C) Analýza sekundárních dat – informace z údajů da daňových přiznání ohledně darů, celkové výši poskytnutých darů a o počtech subjektů, které podaly daňové přiznání v diferenciaci podle okresů u samostatných právnických a fyzických osob - závěrečná zpráva z výzkumu a dílčí mapové podklady

Závěrečná zpráva z výzkumu se zobrazí po kliknutí.

Specializovaná mapa výsledek TD020048V003 je k dispozici také na internetu. Klikni na zobrazení výsledků výzkumu formou map na internetu.

Přehled mapových podkladů z výzkumu - klikem na obrázek mapy

TD020048_S1_ML11_T3.png, 1,5MB Dary fyzických osob – informace z daňových přiznání. Výsledky šetření dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.
TD020048_S1_ML12_T4.png, 1,5MB Dary právnických osob – informace z daňových přiznání. Výsledky šetření dokumentuje následující mapa v jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.